Direktlänk till inlägg 8 september 2013

Orangeriet nu klart

Av Ronnie Runesson - 8 september 2013 05:23


  Ja, då var orangeriet klart. Växter och buskar på plats. Invigd med vin och mat, i goda vänners sällskap.

  Ett matbord, för upp till 12 personer, blev årets sommarprojekt, för mig. Det tillverkade jag av massiv furu. Stabilt nog, att kunna dansa på. Här på bild, innan jag grönbetsade det och sedan lade en matt klarlack på.

       

         Så, följande växter är på plats. Två stycken olivträd, varav det ena stort och kraftigt. Rosmarinbuske, fikonträd (som jag fick som gåva, vid inflyttningsfesten, av goda vänner). Dessutom också blommor, som Afrikas blå lilja, Blåregn samt Bougainvillea. Vidare, ett ståtligt, riktigt apelsinträd, Kiwi, Kumquat, Stort citronträd, vinstock, med druvor på, samt i ena hörnet av orangeriet också ett Aprikosträd (ej på bild).

  Ett dussin gamla orginalbruna, Småländska pinnstolar på på plats. 


Orangeriet är ju helautomatiserat, dvs ett vattensystem, under rötterna, som ger vatten vid bestämda tillfällen. En frånluftsfläkt, som startar när det blir för varmt. En värmefläkt som ger tillskottsvärme, under den Öländska kalla perioden. Dessutom extra belysning, då med blå och röda ljusvågor. För att ge extra ljus, när det är mörkt i Sverige.Detta främjar tillväxt samt fruktsättning. Med detta, så hoppas jag att jag skapat ett Toscanskt klimat.

Träd och buskar växer ca 30 cm per år, klätterväxterna betydligt snabbare. Så, om något år, så kommer det bli betydligt lummigare än var det är nu. 

Sjäv är jag nu tillbaka i Shanghai, där jag numera bor. Därav de tre röda, runda lyktorna uppe under taket, i ena hörnet. Kanske jag inte åter kommer till Öland, förrän nästa sommar. Vem vet. Men, oranderiet klarar sig, förhoppningsvis, själv nu, även om jag inte är på plats. Som extra säkerhet, så ser goda vänner till det, då och då. När jag åter har flyttat till Sverige, då skall jag kunna sitta där och njuta i värmen, omgiven av frukt och frodighet, medan oväder, kyla, regn och rusk existerar utanför. Kanske då läppjande på ett gott glas Amaronevin. Något att se fram mot..........

  En god frukost, en skön sommarmorgon 2013..........

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronnie Runesson - 7 mars 2017 18:27

Ja, då kommer det ett lite inlägg igen. Nu två år sedan sist. Åter i Sverige sedan 1.5 år, efter att ha varit i Kina dessförinnan 2.5 år. Så nu kan jag ha bättre kontroll över orangeriet igen. Men, vad hjälpte det........... För ett år sedan s...

Av Ronnie Runesson - 5 december 2013 11:20

  Ja, nu har hösten även kommit till Ramsättra och mitt orangerie. Bilder som jag tog, för mer än en månad sedan, men inte haft tid att lägga upp, delar jag nu med mig till er. Vinstocken, ännu liten, har vuxit färdigt för detta året. Glädjer ...

Av Ronnie Runesson - 8 oktober 2012 19:34

Ja, då är det äntligen dags att uppdatera min blogg. Orangeriet är färdig. Stort nog, för både medelhavsbuskar och träd. 4,5 m högt invändigt, så det finns gott om utrymme, för klätterväxter, buskar, höga träd o.d. Allt detta planteras i ett...

Av Ronnie Runesson - 28 april 2012 08:52

 Ja, Tak och väggar på plats. Nästa steg blir att få dit glaspartierna. Hantverkarna har lovat att orangeriet skall vara färdigt i maj. Hoppas att de kan hålla detta. Sedan är det bara för mig att måla, plantera samt att få värmesystem, ventelationss...

Av Ronnie Runesson - 4 mars 2012 09:12

Hej alla vänner av orangerier.        Nu har jag startat mitt orangeri-projekt, på Öland. Bygget har uppstartats. Grunden är lagd..............   Här ses vyer från väst, nord och ost.    Och, en skiss som visar en vy ovanifrån.  ...

Presentation


MODERNT ORANGERIE

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards