Direktlänk till inlägg 7 mars 2017

Fruset

Av Ronnie Runesson - 7 mars 2017 18:27

Ja, då kommer det ett lite inlägg igen. Nu två år sedan sist.

Åter i Sverige sedan 1.5 år, efter att ha varit i Kina dessförinnan 2.5 år. Så nu kan jag ha bättre kontroll över orangeriet igen. Men, vad hjälpte det...........

För ett år sedan så var det några kalla nätter på Öland. Strömmen slogs ut. Detta upptäcktes när jag kom dit, i februari förra året. 15 minusgrader i stugan och orangeriet. Så kallt, så det blivit 20 cm tjäle i jorden.

Resultatet, mer än hälften av träd och växter hade frusit ihjäl. Samt en del konsekvenser i stugan förstås.

   

Men, ett antal veckor senare så var nya växter och träd inköpta och på plats.  Allt sig likt igen. Bara att fortsätta njuta av rummet och växtligheten.


  
Ett vårprojekt, staket runt trädgårdslandet (grinden saknas dock på fotot) samt ett sommarprojekt, ett nytt förråd på plats, det har det också blivit. Praktiskt att förvara alla redskap och maskiner för trädgårdsskötsel i. Dessutom en liten souvenir, som jag beställde när jag var i Kina. En gammal militärmotorcykel, där renoverad, stoppad där i en låda för vidarebefodran hem till Ramsättra.

  

Ser nu fram mot våren och att växtligheten i orangeriet tar fart igen. Mycket att se fram mot.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ronnie Runesson - 5 december 2013 11:20

  Ja, nu har hösten även kommit till Ramsättra och mitt orangerie. Bilder som jag tog, för mer än en månad sedan, men inte haft tid att lägga upp, delar jag nu med mig till er. Vinstocken, ännu liten, har vuxit färdigt för detta året. Glädjer ...

Av Ronnie Runesson - 8 september 2013 05:23

    Ja, då var orangeriet klart. Växter och buskar på plats. Invigd med vin och mat, i goda vänners sällskap.   Ett matbord, för upp till 12 personer, blev årets sommarprojekt, för mig. Det tillverkade jag av massiv furu. Stabilt nog, att kunna d...

Av Ronnie Runesson - 8 oktober 2012 19:34

Ja, då är det äntligen dags att uppdatera min blogg. Orangeriet är färdig. Stort nog, för både medelhavsbuskar och träd. 4,5 m högt invändigt, så det finns gott om utrymme, för klätterväxter, buskar, höga träd o.d. Allt detta planteras i ett...

Av Ronnie Runesson - 28 april 2012 08:52

 Ja, Tak och väggar på plats. Nästa steg blir att få dit glaspartierna. Hantverkarna har lovat att orangeriet skall vara färdigt i maj. Hoppas att de kan hålla detta. Sedan är det bara för mig att måla, plantera samt att få värmesystem, ventelationss...

Av Ronnie Runesson - 4 mars 2012 09:12

Hej alla vänner av orangerier.        Nu har jag startat mitt orangeri-projekt, på Öland. Bygget har uppstartats. Grunden är lagd..............   Här ses vyer från väst, nord och ost.    Och, en skiss som visar en vy ovanifrån.  ...

Presentation


MODERNT ORANGERIE

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards