Alla inlägg under december 2013

Av Ronnie Runesson - 5 december 2013 11:20

 

Ja, nu har hösten även kommit till Ramsättra och mitt orangerie. Bilder som jag tog, för mer än en månad sedan, men inte haft tid att lägga upp, delar jag nu med mig till er.



Vinstocken, ännu liten, har vuxit färdigt för detta året. Glädjer oss med dess färgprakt. Snart liggar samtliga blad på golvet. 


    Fikonet, nu in i en vinterdvala. Tappar normalt alltid sina blad på hösten. Bara några halvutvecklade frukter kvar, på dess grenar. De lär väl ramla av, innan de nya kommer. Hoppas på en god skörd nästa år.

  Inne i hörnet av orangeriet, där har blåregnet frodats. Når redan taket, 4.5 meter upp. Den har svårt att bestämma sig för, om den skall släppa sina blad eller inte. Får se om den bestämt sig, innan mitt nästa besök i orangeriet.

Hitom, ett apelsinträd, som fortfarande är grönt. Blommar på sina ställen, men även givit frukt. Dock, dessa är ännu små, som mandlar. Hoppas att de är stora, till sommaren.

Får hoppas att klimatet inne i orangeriet är bra nog, så att den får behålla sina vackra gröna blad.

 Och så var det aprikosen. Släpper alltid sina blad först på hösten. Gav en frukt denna sommar. Hoppas på fler till nästa sommar.

Som ni ser, så har bladen redan färgats gula, och det är bara en tidsfråga tills grenarna är kala. Sedan väntar en vila, tills dess inre klocka säger, att nu är det dags att vakna.

      Kiwin. Ja, fortfarande grön. Hoppas att den förblir så, även under vår mörka vinter. Varje dag så lyser min växtbelysning. Den skall ju kompensera ljusbortfallet, här i vår mörka nord. Hoppas att det är tillräckligt.

 Ännu liten till växten. Har inte vuxit mycket denna sommar/höst, med det kanske är helt normalt.

Den verkar inte vilja växa så fort. Vad månde den giva för frukt. Det skall bli mycket spännande att följa.


    Mitt kära citronträd. Kanske min favorit. Blommar och ger frukt, året om. Verkar aldrig vilja vila.

Och, vilka frukter sedan. Vilka fantastiska dofter, från dess blommor.

En fröjd att få vara dess vän. 

     Två olivträd har bosatt sig hos mig. Det lilla ser ni här till höger. Båda verkar känna sig hemmastadda. Växer så det knakar. De, samt citrusträden, växer ca 30 cm per år. Ja, om 10 år så når de väl taket.

Det skall bli spännande att få följa. 

Dessutom, några stånd av Afrikas blå lilja. Verkar trivas. Blomsterstänglarna kvar sedan i somras. 

Kommer det nya i vår? Får verkligen hoppas på det. Den ger en fantastisk blomsterprakt, till mittt orangerie.

Och dessa Pelargoner. De får husrum i orangeriet även denna vinter. Verkar älska denna mijö. Blommar konstant, 12 månader om året. Hur orkar den?



Presentation


MODERNT ORANGERIE

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards